Interland Nederland - Karatara - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van ItsTimeForAfrica - WaarBenJij.nu Interland Nederland - Karatara - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van ItsTimeForAfrica - WaarBenJij.nu

Interland Nederland - Karatara

09 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

Vrijdagavond 8 augustus

Deze avond hadden we een gezellige avond in petto met de jongeren van The Rock. We hadden ruim 600 oliebollen gebakken om uit te delen op de 'Hollandse avond'. Ook was er een quiz met vragen over Nederland. Verder konden we poolen, tafeltennissen en sjoelen.

Zaterdag 9 augustus

Zaterdagochtend zijn we vroeg vertrokken naar een markt in Sedgefield. Hier kon je leuke souvenirs kopen en lekker eten. Er was zelfs een Nederlandse kraam, waar je poffertjes kon eten. Hierna zijn we naar Karatara gereden, waar we een zeer professionele interland speelden tegen het jeugdteam van Karatara (helaas verloren). Na deze wedstrijd hebben we nog tegen een onofficieel jeugdteam uit Karatara gespeeld. Klaas heeft een goal gemaakt vanaf de middellijn bij de aftrap (een metertje of 40 van de goal). Ondanks deze legendarische goal hebben we toch verloren. Als troost hadden we een 'braai'. Dit gaat een beetje anders dan een Nederlandse barbecue. Hier in Zuid-Afrika 'braaien' de mannen en zorgen de vrouwen voor salades. Als al het vlees klaar is, komen de vrouwen kijken bij het vuur om vervolgens een uitleg te krijgen over de braaikwaliteiten van de mannen. Daarna hebben we gezellig gegeten. We hebben voor het eerst struisvogel geproefd.

Zondag 10 augustus

Zondagochtend hebben we een dienst gehad in The Rock, de kerk van Theo en Jinke. Voordat de dienst begon, hebben we nog een 'devotion' gehad, een kleine bijbelstudie. Theo's verhaal sloot goed aan op de preek, die voor ons redelijk goed te volgen was. 's Middags hadden we eerst een kleine vergadering bij Theo en Jinke. Hier hebben we de planning van deze week besproken. Daarna is meer dan de helft van de groep gaan slapen. 's Avonds hebben we snel gekookt en Mark, Matijs en Klaas zijn naar een jeugddienst gegaan.

• 12 Augustus 2014 - 11:52

Theo Van Der Bij:

Na geestelijke voorbereiding en uitvoering, gelukkig ook lichamelijke oefening.
    Warming - up. Uit de verhalen te lezen is er veel goed gegaan. Dat is mooi.
    Hoe is het met de relaties onderling? Vullen elkaar goed aan of ...?
    Hoe is het lichamelijk gegaan. Als ik denk aan ander voedsel. Hoe reageerden de maag en darmen? Geen ziektemeldingen?
    Verder veel zegen toegewenst en nog een paar fijne dagen van ontspanning...,
    Theo en Ria van der Bij.

• 12 Augustus 2014 - 12:39

Koos Bruining:

Ik zie wat jij niet ziet zou het thema kunnen zijn vanuit en door al hetgeen jullie zo mogen zien, beleven en je vooral een ander beeld krijgt van culturen; culturen die zo ver afstaan van het dagelijks patroon die wij in ons eigen landje ondergaan!!!

Maar ik vind het heerlijk dat jullie zo volop genieten van zoveel dat - hoe je het ook wentelt of keert - de Heer zal gebruiken in een verdere ontwikkeling van jullie gezamenlijke maar eens te meer individuele weg in je wandeling met Hem. Over de grenzen heen zien en de teugen teugelloos loslaten opdat je door deze reis ongelooflijk verrijkt thuis mag en zult komen. Want jullie ziet mensen en dingen die wij niet zien (ofschoon Carrie en ik als deel van de gemeente ook héél veel gereisd hebben in diverse werelden en werelddelen). Maar wat zijn we blij zen dat gaat voort tot op de dag van vandaag dat we al deze landen, volken , culturen > maar bovenal onze broeders en zusters in heel andere omstandigheden hebben mogen en kunnen ontmoeten.

DAAROM TE MEER DAT DE HEER JULLIE DE KOMENDE DAGEN NOG RIJKELIJK ZEGENE EN TOT HEEL VEELZEGEN MAG STELLEN VOOR THEO EN JINKE + kids, GOSSE EN SIMONE + kids én... wie je verder daar allemaal ontmoet en begroet!!!

Met een warmhartige groet, Koos en Carrie Bruining.

• 13 Augustus 2014 - 18:19

Thirsa:

@Theo: De dingen die we geestelijk meekrijgen en ontvangen mogen passen vaak erg goed bij elkaar, de dingen die we persoonlijk meemaken ook met de dingen die als groep gedeeld worden in de gezamelijke Stille tijd. Lichamelijk zijn er niet veel klachten geweest, op een aantal hoofdpijntjes en maagpijntjes na die niet heel lang hebben geduurd en verder geen problemen en ziekte hebben veroorzaakt:)

@Koos: Heel hartelijk bedankt! We vinden het ook echt een voorrecht om hier te mogen zijn en onze kennis van culturen en ons geestelijk te kunnen verruimen:)